U kunt hieronder uw ideeen over de leefbaarheid binnen Bruisend Hart kwijt.
Het Oosterspoorplein heeft geen goede aanblik, door de kaal- en kilheid maar ook door veel samenkomst van deels ongure types. Door een kleinschaliger inrichting kan de gelegenheid hiervoor verkleind worden. Goed gebruik van verlichting, waarvan bewoners geen last hebben, en videotoezicht kunnen hieraan ook bijdragen. Wanneer het Dudok-terras onderdeel wordt van het plein, en het doorgaande fietspad een grotere rol krijgt, kan dit een veel vriendelijker gevoel geven. Sloop van de driehoek met neonverlichting is daarom een goed idee.
Het Oosterspoorplein heeft geen goede aanblik, door de kaal- en kilheid maar ook door veel samenkomst van deels ongure types. Door een kleinschaliger inrichting kan de gelegenheid hiervoor verkleind worden. Goed gebruik van verlichting, waarvan bewoners geen last hebben, en videotoezicht kunnen hieraan ook bijdragen.
Wanneer het Dudok-terras onderdeel wordt van het plein, en het doorgaande fietspad een grotere rol krijgt, kan dit een veel vriendelijker gevoel geven. Sloop van de driehoek met neonverlichting is daarom een goed idee.
Ik vind dit een mooi initiatief en denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de eerste indruk van Hilversum vanuit de trein geen al te beste is met blik op een leeg plein, ongezellige winkeltjes (vape store, ria, lebara) en vaak louche volk dat zich ophoudt rondom het plein. 'S avonds heeft het gewoon een grimmig sfeertje, iets wat echt nog oudewets 'dichtbij het station is' en wat natuurlijk veel meer verdiend. Zag al een aantal leuke ideëen voorbij komen en het lijkt mij ook geweldig als het hele aangezicht vanaf station (plein + winkeltjes) wordt aangepakt, waarbij er ruimte komt voor terrassen, leuke horeca, veel meer groen/water en vertier voor kinderen (in Leische Rijn centrum hebben ze met water ook iets leuks voor de kinderen georganiseerd, zodat papa en mama gezellig een drankje op het terras kunnen doen, terwijl ze op de kinderen kijken). Misschien zou er zelfs mogelijkheid zijn om een podium te plaatsen voor live muziek in de lente/zomer. Het zou mij zo mooi lijken als dit plein weer geschikt wordt voor íedereen en denk dat de aanwezigheid van veel leuke mensen het plein enorm veel aantrekkelijker maakt. Over de verkeersveiligheid moet goed nagedacht worden (bijvoorbeeld de situatie van de onoverzichtelijke slinger in fietspad bij de snackbar). Autoluw of verbod (enkel kiss/ride) lijkt me slim, zodat we geen stoer doenerij en/of gevaarlijke situaties krijgen van automobilisten/motorrijders die op de verkeerde manier indruk proberen te maken. Ook over het stallen van fietsen zal goed nagedacht moeten worden, waarbij de capaciteit vergroot wordt (2 lagen stallen?) Het plein zou zo'n uitstraling moeten hebben dat mensen in Hilversum gráág uit de trein stappen en genieten van al het moois dat we te bieden hebben. Hoop dat we snel kunnen beginnen en kijk er ontzettend naar uit!
Ik vind dit een mooi initiatief en denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de eerste indruk van Hilversum vanuit de trein geen al te beste is met blik op een leeg plein, ongezellige winkeltjes (vape store, ria, lebara) en vaak louche volk dat zich ophoudt rondom het plein. 'S avonds heeft het gewoon een grimmig sfeertje, iets wat echt nog oudewets 'dichtbij het station is' en wat natuurlijk veel meer verdiend.
Zag al een aantal leuke ideëen voorbij komen en het lijkt mij ook geweldig als het hele aangezicht vanaf station (plein + winkeltjes) wordt aangepakt, waarbij er ruimte komt voor terrassen, leuke horeca, veel meer groen/water en vertier voor kinderen (in Leische Rijn centrum hebben ze met water ook iets leuks voor de kinderen georganiseerd, zodat papa en mama gezellig een drankje op het terras kunnen doen, terwijl ze op de kinderen kijken). Misschien zou er zelfs mogelijkheid zijn om een podium te plaatsen voor live muziek in de lente/zomer.
Het zou mij zo mooi lijken als dit plein weer geschikt wordt voor íedereen en denk dat de aanwezigheid van veel leuke mensen het plein enorm veel aantrekkelijker maakt. Over de verkeersveiligheid moet goed nagedacht worden (bijvoorbeeld de situatie van de onoverzichtelijke slinger in fietspad bij de snackbar). Autoluw of verbod (enkel kiss/ride) lijkt me slim, zodat we geen stoer doenerij en/of gevaarlijke situaties krijgen van automobilisten/motorrijders die op de verkeerde manier indruk proberen te maken. Ook over het stallen van fietsen zal goed nagedacht moeten worden, waarbij de capaciteit vergroot wordt (2 lagen stallen?)
Het plein zou zo'n uitstraling moeten hebben dat mensen in Hilversum gráág uit de trein stappen en genieten van al het moois dat we te bieden hebben.
Hoop dat we snel kunnen beginnen en kijk er ontzettend naar uit!
Een waterspeelpark voor kinderen, zoals in Capelle aan den Ijssel ook is gedaan in de openbare ruimte. Google op sprayparks. Of zoals op het dak van Nemo dat net zo schuin ligt. En voor volwassenen lekker zitten in de schaduw van mooie bomenrij en mooie bankjes (incl leuningen voor ouderen) zoals op de Groest. Het liefst in de omgeving van een echte parkbrug.
Een waterspeelpark voor kinderen, zoals in Capelle aan den Ijssel ook is gedaan in de openbare ruimte. Google op sprayparks. Of zoals op het dak van Nemo dat net zo schuin ligt.
En voor volwassenen lekker zitten in de schaduw van mooie bomenrij en mooie bankjes (incl leuningen voor ouderen) zoals op de Groest. Het liefst in de omgeving van een echte parkbrug.
Het idee van een soort grote trechter als stationsplein lijkt me inmiddels net zo achterhaald als een kantoortuin. Heel veel straatklinkers, een enorm talud en er gebeurt niets spannends. Geen wonder dat de buurt daarachter verpaupert en het planten van een paar bomen verandert daar niets aan. Er is al het idee geopperd om in terrassen te denken. Dat is al veel beter. Dat flauwe talud moet wat mij betreft weg. Het hoogteverschil daar kan wat mij betreft het beste een gevel zijn (glas). Achter die gevel is bedrijvigheid. Horeca? Startups? Alles brengt meer leven dan wat er nu is. De fietsroute wordt geheid leuker.
Het idee van een soort grote trechter als stationsplein lijkt me inmiddels net zo achterhaald als een kantoortuin. Heel veel straatklinkers, een enorm talud en er gebeurt niets spannends. Geen wonder dat de buurt daarachter verpaupert en het planten van een paar bomen verandert daar niets aan.
Er is al het idee geopperd om in terrassen te denken. Dat is al veel beter. Dat flauwe talud moet wat mij betreft weg. Het hoogteverschil daar kan wat mij betreft het beste een gevel zijn (glas). Achter die gevel is bedrijvigheid. Horeca? Startups? Alles brengt meer leven dan wat er nu is. De fietsroute wordt geheid leuker.
Zolang als ik in Hilversum woon, heb ik me verwonderd over de hoek Eemnesserweg / Larenseweg. Alles is aanwezig voor een gezellig pleintje. Nu is hangt er een grote archief foto, toen er nog een soort barretje zat. Nu is er daar een blinde muur. De foto's zijn van ellende van de muur afgewaaid en er is een klok die het nooit doet. Er staan nu fietsen. het is loze ruimte. In het pand zit een tandarts? Een schilder? Als er horeca komt, de muur doorgebroken wordt en die ruimte wordt een terras; dan wordt het volgens mij weer een mooie plek.
Zolang als ik in Hilversum woon, heb ik me verwonderd over de hoek Eemnesserweg / Larenseweg. Alles is aanwezig voor een gezellig pleintje. Nu is hangt er een grote archief foto, toen er nog een soort barretje zat. Nu is er daar een blinde muur. De foto's zijn van ellende van de muur afgewaaid en er is een klok die het nooit doet.
Er staan nu fietsen. het is loze ruimte. In het pand zit een tandarts? Een schilder? Als er horeca komt, de muur doorgebroken wordt en die ruimte wordt een terras; dan wordt het volgens mij weer een mooie plek.
Bij nieuwbouw of ontwikkeling openbare ruimte maak een link met de historie van het oosterspoorplein en de historie van 1221 (locomotiefloods, werkplaats etc). Bijbouwen met behoud van ruimtelijk gevoel en het stratenpatroon door laten lopen.
Een kwalitatief goede ijssalon aan het plein geeft het in de zomer ook meer reden om op het plein te zitten als dat er aantrekkelijk uitziet. In de winter stamppoten en wintersoepen verkoop voor forenzen zodat het niet leegstaat.
Een kwalitatief goede ijssalon aan het plein geeft het in de zomer ook meer reden om op het plein te zitten als dat er aantrekkelijk uitziet.
In de winter stamppoten en wintersoepen verkoop voor forenzen zodat het niet leegstaat.
De zaken die nu aan het oosterspoorplein zitten, zijn geen zaken (snacks, vapestore en mobiele telefoonzaak) die je als eerste blik vanuit station/entree naar je wijk wil. Hoogwaardiger zaken en kwaliteitshoreca met terrasfunctie (verbreden stoep of autoluw maken) geeft levendigheid aan het plein. Begin ajb niet aan een chalet oid op het plein (ik geloof niet in een hoogwaardige realisatie daarvan). Als het plein vergroend wordt, wordt die horeca ook een fijne plek om asn te verblijven. Waar nu de Ki-bar zit is echt een gemiste kans. Als daar kwaliteitshoreca zou komen zou dat al wereld van verschil maken. Een cafe in 30 stijl (inrichting) zou heel leuk zijn met een eigentijdse twist. Een goed vegetarisch restaurant.
De zaken die nu aan het oosterspoorplein zitten, zijn geen zaken (snacks, vapestore en mobiele telefoonzaak) die je als eerste blik vanuit station/entree naar je wijk wil. Hoogwaardiger zaken en kwaliteitshoreca met terrasfunctie (verbreden stoep of autoluw maken) geeft levendigheid aan het plein. Begin ajb niet aan een chalet oid op het plein (ik geloof niet in een hoogwaardige realisatie daarvan). Als het plein vergroend wordt, wordt die horeca ook een fijne plek om asn te verblijven.
Waar nu de Ki-bar zit is echt een gemiste kans. Als daar kwaliteitshoreca zou komen zou dat al wereld van verschil maken. Een cafe in 30 stijl (inrichting) zou heel leuk zijn met een eigentijdse twist. Een goed vegetarisch restaurant.
Met het vele thuiswerken vraag ik mij af of er meer fietsparkeerplekken nodig zijn. De afgelopen maanden was er plek zat. Het station aan de oostzijde meer smoel geven kan ook een impuls aan het plein geven. Winkels/horeca zoals ook in andere steden aan weerszijden van het station toegepast wordt.
Als heel Hilversum beter befietsbaar moet worden zou er een bredere of een tweede fietstunnel moeten worden aangelegd. De huidige kuil van het oostplein kan groter worden gemaakt en daar een fietskelder geplaatst met op maaiveldniveau en een park gebeuren. Hier moet ook een bushalte voor Hilversum oost gemaakt worden, maar de districtbussen kunnen aan de westkant blijven. Aan die oostkant moet dan een volledige entree van het station komen, een spiegeling van de westkant, inclusief station gebonden service georienteerde winkels.
Maak het verkeersluw en auto te gast. Dudok café als eye catcher. Bebouwing of slopen en dan jaren 30 sfeer terug brengen of mooi opknappen (voorkeur). Behalve de bebouwing uit jaren 70/80 wat tussendoor staat kan wel worden gesloopt. Maak de combinatie van oude sfeer met nieuwe passende elementen. Ga voor kwaliteit en uitstraling. Zorg ervoor dat het gebied wordt gefilterd van dubieuze zaken en aangetrokken mensen. Treed strikt op zodat de leefbaarheid omhoog gaat en mensen aantrekkingskracht voelen om te wonen en werken. Zorg dat dit plan daar de oplossing voor gaat bieden. maak het de entree van Hilversum vanaf Laren/oost gezien en doe dit obv de authentieke sfeer van Hilversum namelijk tuinstad.
Maak het verkeersluw en auto te gast. Dudok café als eye catcher. Bebouwing of slopen en dan jaren 30 sfeer terug brengen of mooi opknappen (voorkeur). Behalve de bebouwing uit jaren 70/80 wat tussendoor staat kan wel worden gesloopt. Maak de combinatie van oude sfeer met nieuwe passende elementen. Ga voor kwaliteit en uitstraling. Zorg ervoor dat het gebied wordt gefilterd van dubieuze zaken en aangetrokken mensen. Treed strikt op zodat de leefbaarheid omhoog gaat en mensen aantrekkingskracht voelen om te wonen en werken. Zorg dat dit plan daar de oplossing voor gaat bieden.
maak het de entree van Hilversum vanaf Laren/oost gezien en doe dit obv de authentieke sfeer van Hilversum namelijk tuinstad.
zou leuk zijn om de fietstunnel aantrekkelijk te maken met kleurige en spectaculaire led verlichting , luxe materialen aan de muur en plafond, zodat een wow effect wordt gecreeerd nog vóórdat je op de pleinen komt. misschien kan de overkapping nog worden doorgetrokken met glas tot je aan beide zijden an de straat uitkomt.
Het Oosterspoorplein moet geheel op de schop. Het is nu een kaal lelijk plein metnhellende vlakken, dat door niemand gebruikt kan en mag worden. Maak hier vlakke terassen van (met muurtjes met groen er in bij voorbeeld), zorg voor VEEL MEER GROEN, ook bomen, plaats een aantal kleinschalige horceca gelegenheden op de terassen, en hou een terras vrij voor kleinere evenementen, met bankjes rondom.
Het Oosterspoorplein moet geheel op de schop. Het is nu een kaal lelijk plein metnhellende vlakken, dat door niemand gebruikt kan en mag worden.
Maak hier vlakke terassen van (met muurtjes met groen er in bij voorbeeld), zorg voor VEEL MEER GROEN, ook bomen, plaats een aantal kleinschalige horceca gelegenheden op de terassen, en hou een terras vrij voor kleinere evenementen, met bankjes rondom.
Zorg voor terrassering in plaats van de huidige trechter. Plateaus gebruiken voor terras, (overdekte) lounge hoeken. Er is komende jaren nog meer behoefte aan flex-werken/vergaderplekken. Combineer dat met uitnodigende horeca. Kleine koffiebarren, bakkertjes, lunch tentjes. Denk ook aan gallerie, kunst en veel groen. Klein stadspark idee. Ruimte voor kwalitatieve food trucks. Slim gebruik van licht & lampjes.
Meer plaatsen die uitnodigen tot sociaal contact, zoals een koffiebar, café of lees boetiek, pop-up store. Het verhogen van de sociale cohesie aan het plein zal vast en zeker bijdragen aan een gemoedelijke en warme sfeer. Er wonen steeds meer jonge stellen en gezinnen aan de noordkant van het spoor, en hebben alle behoefte aan horeca-gelegenheid in een omgeving die m.n. ooit ontworpen is op (praktisch) wonen. Daarnaast wellicht een idee om te kijken of het plein geegaliseerd kan worden, om zo de ruimtelijkheid te bevorderen.
Het afwaarderen van de Larenseweg vanaf het station tot aan de rotonde (Jumbo/Alliantie). Maak hier een rode loper met veel ruimte voor fietsers en voetgangers (auto er uit of te gast). Het hele gebied wordt nu misbruikt door autoverkeer vanuit alle hoeken. Dit zorgt nu voor een zeer onrustig en onprettig straatbeeld. Zonder autoverkeer via de Larenseweg, zijn er nog volop mogelijkheden voor auto’s om hun route te hervatten via de Hoge Larenseweg en de Lorentzweg. Tot slot schieten er nu dagelijks tientallen auto’s via de Zuiderweg de Larenseweg op. Dit mag niet (het is namelijk een fietspad), maar blijkbaar boeit niemand dit iets. Een dagelijks gevaar voor alle voetgangers en fietsers die naar en vanaf het station komen. Gooi de driehoek (Larenseweg, Kleine drift en Zuiderweg) plat en trek het centrale plein hierin door. Zorg ervoor dat auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Zorg ervoor dat café Dudok rechtstreeks aan het plein komt te liggen. Café Dudok is naar mijn idee het enige goeie initiatief aan het huidige plein. Mocht dit niet lukken. Dan graag alle huidige winkels in deze driehoek eruit en vervangen door winkels voor de bewoners van Hilversum. Zitten nu allemaal vage witwaspraktijken in deze driehoek zoals meerdere telefoonwinkels, kappers en nagel studio’s. Tot slot trekt dit hangjongeren aan, wat wederom het straatbeeld niet uitnodigend maakt. Tot slot kunnen er ook veel meer winkels weg en een mooi park voor in de plaats. De driehoek met winkels blokkeert op dit moment de doorgang vanuit het station Hilversum Oost in. Zodra deze driehoek getransformeerd wordt tot een park met plein en daaromheen horeca, trek je als een magneet alle treinpassagiers zo de trein uit en Oost in. Er zit zoveel potentie in dit mooie plein! Ik hoop echt dat we het goed weten te benutten de komende jaren. Zet hem op! Bekijk tot slot: https://nymag.com/intelligencer/2019/06/the-prettiest-block-in-new-york.html
Het afwaarderen van de Larenseweg vanaf het station tot aan de rotonde (Jumbo/Alliantie). Maak hier een rode loper met veel ruimte voor fietsers en voetgangers (auto er uit of te gast). Het hele gebied wordt nu misbruikt door autoverkeer vanuit alle hoeken. Dit zorgt nu voor een zeer onrustig en onprettig straatbeeld. Zonder autoverkeer via de Larenseweg, zijn er nog volop mogelijkheden voor auto’s om hun route te hervatten via de Hoge Larenseweg en de Lorentzweg. Tot slot schieten er nu dagelijks tientallen auto’s via de Zuiderweg de Larenseweg op. Dit mag niet (het is namelijk een fietspad), maar blijkbaar boeit niemand dit iets. Een dagelijks gevaar voor alle voetgangers en fietsers die naar en vanaf het station komen.
Gooi de driehoek (Larenseweg, Kleine drift en Zuiderweg) plat en trek het centrale plein hierin door. Zorg ervoor dat auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Zorg ervoor dat café Dudok rechtstreeks aan het plein komt te liggen. Café Dudok is naar mijn idee het enige goeie initiatief aan het huidige plein.
Mocht dit niet lukken. Dan graag alle huidige winkels in deze driehoek eruit en vervangen door winkels voor de bewoners van Hilversum. Zitten nu allemaal vage witwaspraktijken in deze driehoek zoals meerdere telefoonwinkels, kappers en nagel studio’s. Tot slot trekt dit hangjongeren aan, wat wederom het straatbeeld niet uitnodigend maakt.
Tot slot kunnen er ook veel meer winkels weg en een mooi park voor in de plaats. De driehoek met winkels blokkeert op dit moment de doorgang vanuit het station Hilversum Oost in. Zodra deze driehoek getransformeerd wordt tot een park met plein en daaromheen horeca, trek je als een magneet alle treinpassagiers zo de trein uit en Oost in.
Er zit zoveel potentie in dit mooie plein! Ik hoop echt dat we het goed weten te benutten de komende jaren. Zet hem op!
Bekijk tot slot: https://nymag.com/intelligencer/2019/06/the-prettiest-block-in-new-york.html
Zorg voor meer interactie tussen het plein als verblijsgebied en de omgeving (winkels / Hoereca) langs de kleine drift. Oversteekbaarheid Kleine drift moet worden verbeterd door inrichting van Fietsstraat of shared space?
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.