U kunt hieronder uw ideeën binnen het thema verkeer & parkeren in Bruisend Hart kwijt.
De verkeerssituatie rond het Oosterspoorplein is nu vaak erg onoverzichtelijk, met name de kruising van de Kleine Drift met de fietstunnel/Zuiderweg. Tijdelijk parkeren langs het Oosterspoorplein werkt naar mijn indruk vrij goed, deze voorziening zal dus behouden moeten blijven. Wanneer de entree van Oost vanaf het station en de fietstunnel een prominetere rol krijgt, ligt het voor de hand om het 'streepje van de A' voor autoverkeer op te heffen. Vanaf het punt waar de Larenseweg/Eemnesserweg samenkomen, kan het dan noordwaarts over de Larenseweg/Noorderweg, of de Zuiderweg richting en langs het spoor. Ook benoemd als punt 2 hieronder/boven. Voor fietsers is de tunnel een doorgaande route, waarbij de kruising met de Kleine Drift een gevaarlijk punt is waar regelmatig ambulances nodig zijn. Dit moet dus zeker verbeterd worden, net als een ondergrondse stalling - wat ruimte biedt voor groen.
De verkeerssituatie rond het Oosterspoorplein is nu vaak erg onoverzichtelijk, met name de kruising van de Kleine Drift met de fietstunnel/Zuiderweg. Tijdelijk parkeren langs het Oosterspoorplein werkt naar mijn indruk vrij goed, deze voorziening zal dus behouden moeten blijven.
Wanneer de entree van Oost vanaf het station en de fietstunnel een prominetere rol krijgt, ligt het voor de hand om het 'streepje van de A' voor autoverkeer op te heffen. Vanaf het punt waar de Larenseweg/Eemnesserweg samenkomen, kan het dan noordwaarts over de Larenseweg/Noorderweg, of de Zuiderweg richting en langs het spoor. Ook benoemd als punt 2 hieronder/boven.
Voor fietsers is de tunnel een doorgaande route, waarbij de kruising met de Kleine Drift een gevaarlijk punt is waar regelmatig ambulances nodig zijn. Dit moet dus zeker verbeterd worden, net als een ondergrondse stalling - wat ruimte biedt voor groen.
Op de Verbindingslaan, Ampèrestraat en aan de Larenseweg zijn de laatste maanden flink wat eengezinswoningen opgeleverd (ruim 90), dat betekent veel jonge kinderen erbij in de buurt. Het speeltuintje (en straks ook het park aan het begin van de Verbindingslaan) trekken veel kinderen. Tegelijk staan langs de Verbindingslaan direct na stoep en voordeur rijen auto's geparkeerd: slecht zicht op kinderen die richting speeltuin lopen of rennen. Kortom: de Verbindingslaan kan wel wat veiliger (30 of 15 km-zone)?
1. Sowieso het doortrekken van de Noorderweg 'over' het Oosterspoorplein, aansluitend bij de Zuiderweg, dus parallel aan het spoor, zoals al eerder een lokale politieke partij beoogde: https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1139191/65655/stationsgebied-mooi-plan-met-helaas-halve-verkeersoplossingen.html Onder deze 'brug' zou dan de benodigde fietsenstalling en grotere oost-ingang van het station plaats kunnen hebben. 2. Als je de winkelpanden binnen de driehoek sloopt krijg je een mooi groot plein; je zou dit plein ook autovrij kunnen maken aan de noordkant, dus aan de kant van cafe Dudok: de Larenseweg stopt dan ter hoogte van de kruising met de Larenseweg (hoek cafetaria Jumbo); de Zuiderweg vanaf dat punt wordt breder en 2 richtingen verkeer; het stuk van de Kleine Drift aan de stationskant van de Driehoek wordt opgegeven; de Kleine Drift komende uit het zuiden kent dan een afsluiting in een T-splitsing, Zuiderweg naar links en rechts. Je zou het qua vorm kunnen zien als een grote L, ipv nu een A. Vergeet ook zeker niet de zichtassen niet die Dudok creerde: er is dan een beter doorzicht naar de Larenseweg en de Eemnesserweg. De Noorderweg-Zuiderweg blijft / wordt dan een wat groter verkeersader op dit punt, maar dat moet te overzien zijn. De Noord-Zuid as wordt dan verlegd tot vlak langs het spoor, en het verkeer vanuit het oosten: Eemnesserweg-Larenseweg wordt hier dan naartoe geleid via de verbrede Zuiderweg. Fietsers moeten dan vanuit de Kleine Drift wel rechtdoor het plein op moeten kunnen richting Noorderweg of station. En vice versa. 3. Ter vervanging van de Grote Spoorbomen zou ongeveer op die plek een tweede fietstunnel kunnen komen, met fietser van oost naar west, de bestaande fietstunnel wordt dan van centrum (west) naar oost. Zo zullen er ook minder ongelukken gebeuren in de tunnel. De situering van deze tweede fietstunnel is dan aan weerszijden van de opgangen naar de peronnen. 4. De Noorderweg moeten een veiligere fietsstraat worden, zoals veel voorkomt in Utrecht. Met rood asfalt, waar de automobilist te gast is. En meer plek om daar te wandelen, bredere stoepen. Vroeger stonden aan de Noorderweg meer prachtige panden, die zouden of opgeknapt moeten worden, of het aangezicht van de straat minder rommelig. Positief punt is alvast dat het bedrijventerrein weggaat en daar woningen komen. Dus minder vrachtwagens en ander werkverkeer.
1. Sowieso het doortrekken van de Noorderweg 'over' het Oosterspoorplein, aansluitend bij de Zuiderweg, dus parallel aan het spoor, zoals al eerder een lokale politieke partij beoogde:
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1139191/65655/stationsgebied-mooi-plan-met-helaas-halve-verkeersoplossingen.html
Onder deze 'brug' zou dan de benodigde fietsenstalling en grotere oost-ingang van het station plaats kunnen hebben.
2. Als je de winkelpanden binnen de driehoek sloopt krijg je een mooi groot plein; je zou dit plein ook autovrij kunnen maken aan de noordkant, dus aan de kant van cafe Dudok: de Larenseweg stopt dan ter hoogte van de kruising met de Larenseweg (hoek cafetaria Jumbo); de Zuiderweg vanaf dat punt wordt breder en 2 richtingen verkeer; het stuk van de Kleine Drift aan de stationskant van de Driehoek wordt opgegeven; de Kleine Drift komende uit het zuiden kent dan een afsluiting in een T-splitsing, Zuiderweg naar links en rechts. Je zou het qua vorm kunnen zien als een grote L, ipv nu een A.
Vergeet ook zeker niet de zichtassen niet die Dudok creerde: er is dan een beter doorzicht naar de Larenseweg en de Eemnesserweg.
De Noorderweg-Zuiderweg blijft / wordt dan een wat groter verkeersader op dit punt, maar dat moet te overzien zijn. De Noord-Zuid as wordt dan verlegd tot vlak langs het spoor, en het verkeer vanuit het oosten: Eemnesserweg-Larenseweg wordt hier dan naartoe geleid via de verbrede Zuiderweg. Fietsers moeten dan vanuit de Kleine Drift wel rechtdoor het plein op moeten kunnen richting Noorderweg of station. En vice versa.
3. Ter vervanging van de Grote Spoorbomen zou ongeveer op die plek een tweede fietstunnel kunnen komen, met fietser van oost naar west, de bestaande fietstunnel wordt dan van centrum (west) naar oost. Zo zullen er ook minder ongelukken gebeuren in de tunnel. De situering van deze tweede fietstunnel is dan aan weerszijden van de opgangen naar de peronnen.
4. De Noorderweg moeten een veiligere fietsstraat worden, zoals veel voorkomt in Utrecht. Met rood asfalt, waar de automobilist te gast is. En meer plek om daar te wandelen, bredere stoepen.
Vroeger stonden aan de Noorderweg meer prachtige panden, die zouden of opgeknapt moeten worden, of het aangezicht van de straat minder rommelig. Positief punt is alvast dat het bedrijventerrein weggaat en daar woningen komen. Dus minder vrachtwagens en ander werkverkeer.
Verkeer dat vanaf afrit Laren over de Larenseweg Hilversum binnenkomt rijden, heeft nog een veel te hoge snelheid op het punt waar voetgangers/fietsers de weg oversteken van/naar de Bussumse hei. Het bordje "Hilversum" (en dus de 50 km/h limiet) komt pas 50m ná dit punt. Dit is absoluut levensgevaarlijk en die veiligheid zal waarschijnlijk alleen met een flitspaal geborgd kunnen worden. Dus ik zou zeggen, zet dat plaatsnaambord 100m verder terug, samen met een flitspaal. Een andere onveilige verkeerssituatie is het fietspad vanaf het station richting de hei. Daar zit ter hoogte van de snackbar een slinger in het fietspad, waardoor auto's nauwelijks zicht hebben op fietsers en genoodzaakt zijn om helemaal tot het fietspad op te rijden voordat ze überhaupt wat zien (als ze dit al rustig en beheerst doen...). Het parkeren in de Astronomiebuurt is moeilijk en levert gevaarlijke situaties op. Doordat de parkeerhavens klein zijn (er waren in de 30-er jaren nog niet zoveel auto's, laat staan grote) en aan beide zijden met een boom 'begrensd' zijn, staan er vaak auto's op de hoeken van straten geparkeerd waardoor je als automobilist/fietser het zicht ontnomen wordt. Bovendien staan er regelmatig auto's op de stoep geparkeerd wat natuurlijk niet wenselijk is. Ik zou voor willen stellen om de parkeerhavens diagonaal in te richten. Hierdoor kan men mákkelijker parkeren én laat je makkelijk 4 auto's op de meters waar nu slechts 2 auto's kunnen staan. Dat is een 100% toename van de parkeer capaciteit en het biedt ook meteen mogelijkheid om laadpalen neer te zetten, waarbij er meerdere auto's dichterbij één paal kunnen staan.
1. De Fietserbond Hilversum houdt vast aan de eerdere toezeggingen voor een ondergrondse fietsenstalling voor 5500 plaatsen en een (goed ruimtelijk ingebedde) locatie voor 1500 fietsplaatsen op het Oosterspoorplein of zoveel méér als in de praktijk noodzakelijk zal blijken. 2. De juiste verbindingsroute naar de stallingsruimten en het station zelf is altijd de meest logische verbinding, bezien vanuit fietser of voetganger. 3. Autoverkeer zal afnemen na afsluiting vd Kleine Spoorbomen; dit maakt de noodzakelijke aanleg haalbaar van een ruim tweezijdig fietspad op de Noorderweg langs de spoorbaan tussen Larenseweg en de spoorwegovergang. Indien niet mogelijk, dan fietsveilige verbinding dmv "Auto te Gast" voorziening. 4. Deze veilige fietsverbinding op de Noorderweg moet een logische aansluiting krijgen op de Larenseweg en het Oosterspoorplein, zonder kruisend autoverkeer, opdat de fietsenstalling aan de oostzijde eveneens veilig bereikt kan worden en het dóórgaand fietsverkeer richting Kleine Drift logisch aansluit op het plein en verder. 5. De veiligheid van fietsers op het gehele traject van de Kleine Drift vanaf Oosterspoorplein is in het geding, ondanks dat dit eigenlijk een 30km gebied is. Er wordt nu véél te hard gereden. Apart fietspad naar verbinding met Minckelerstraat /Prof-buurt is noodzakelijk voor 1221 gebied, evenals richting Lidl-winkel tot aan Jan vd Heijdenstraat. Dit ook meenemen in structuurvisie en nadere uitwerking Bruisend Hart Project 1221. 6. "Langzaam verkeer" en "Gevoel van sociale veiligheid" in de verbindingen van en naar het Oosterspoorplein zijn begrippen die bij elkaar horen en als vanzelfsprekend moeten worden ingebed in de uitwerkingsplannen.
1. De Fietserbond Hilversum houdt vast aan de eerdere toezeggingen voor een ondergrondse fietsenstalling voor 5500 plaatsen en een (goed ruimtelijk ingebedde) locatie voor 1500 fietsplaatsen op het Oosterspoorplein of zoveel méér als in de praktijk noodzakelijk zal blijken.
2. De juiste verbindingsroute naar de stallingsruimten en het station zelf is altijd de meest logische verbinding, bezien vanuit fietser of voetganger.
3. Autoverkeer zal afnemen na afsluiting vd Kleine Spoorbomen; dit maakt de noodzakelijke aanleg haalbaar van een ruim tweezijdig fietspad op de Noorderweg langs de spoorbaan tussen Larenseweg en de spoorwegovergang. Indien niet mogelijk, dan fietsveilige verbinding dmv "Auto te Gast" voorziening.
4. Deze veilige fietsverbinding op de Noorderweg moet een logische aansluiting krijgen op de Larenseweg en het Oosterspoorplein, zonder kruisend autoverkeer, opdat de fietsenstalling aan de oostzijde eveneens veilig bereikt kan worden en het dóórgaand fietsverkeer richting Kleine Drift logisch aansluit op het plein en verder.
5. De veiligheid van fietsers op het gehele traject van de Kleine Drift vanaf Oosterspoorplein is in het geding, ondanks dat dit eigenlijk een 30km gebied is. Er wordt nu véél te hard gereden. Apart fietspad naar verbinding met Minckelerstraat /Prof-buurt is noodzakelijk voor 1221 gebied, evenals richting Lidl-winkel tot aan Jan vd Heijdenstraat. Dit ook meenemen in structuurvisie en nadere uitwerking Bruisend Hart Project 1221.
6. "Langzaam verkeer" en "Gevoel van sociale veiligheid" in de verbindingen van en naar het Oosterspoorplein zijn begrippen die bij elkaar horen en als vanzelfsprekend moeten worden ingebed in de uitwerkingsplannen.
Er zijn echt geen plaatsten genoeg om je fiets te parkeren aan oostzijde van het station. Maak het overzichtelijk en veilig.
Mee eens met wat mensen hier noemen. Ik maak me wel zorgen om hoe de kleine spoorbomen worden aangepakt; wat gaat dit betekenen voor het verkeer en de drukte? parkeren; fijn als je nog steeds goed mensen kunt ophalen of wegbrengen. Voor ophalen heb je soms dus wel even 10 min nodig. Fietsen hebben goede ruimte nodig. Ik heb als heel naar en onvriendelijk ervaren hoe we als fietsers het centrum uit worden gejaagd, met verbodsborden en zeer weinig plekken waar je wel je fiets mocht neerzetten. Pas later kwam er n fietsenstalling. Aan deze kant van het spoor is echt ook veel en slimme ruimte nodig voor fietsen.
Mee eens met wat mensen hier noemen. Ik maak me wel zorgen om hoe de kleine spoorbomen worden aangepakt; wat gaat dit betekenen voor het verkeer en de drukte?
parkeren; fijn als je nog steeds goed mensen kunt ophalen of wegbrengen. Voor ophalen heb je soms dus wel even 10 min nodig. Fietsen hebben goede ruimte nodig. Ik heb als heel naar en onvriendelijk ervaren hoe we als fietsers het centrum uit worden gejaagd, met verbodsborden en zeer weinig plekken waar je wel je fiets mocht neerzetten. Pas later kwam er n fietsenstalling. Aan deze kant van het spoor is echt ook veel en slimme ruimte nodig voor fietsen.
In aanvulling op onderstaande: de snelheid waarmee auto's vanuit de hoge larenseweg richting station komen is vaak te zot voor woorden. Zebrapaden zullen hier niet volstaan (maar zijn wel noodzakelijk). Cruciaal is goed werkende verkeersdrempels, waardoor auto's gedwongen worden stapvoets te rijden. Zowel ten hoogte van waar het fietspad rechtdoor gaat richting de fietstunnel als ten hoogte van de connexxion gebouw en de bakker. Indien het mogelijk is om ergens ondergronds parkeren te faciliteren, dan zou dat fantastisch zijn, aangezien dit de verkeersdruk op de spoorwegovergang / kleine spoorbomen aanzienlijk zal verminderen. Parkeergarage misschien onder een nieuw te realiseren park op de busremise (central park?)?
In aanvulling op onderstaande: de snelheid waarmee auto's vanuit de hoge larenseweg richting station komen is vaak te zot voor woorden. Zebrapaden zullen hier niet volstaan (maar zijn wel noodzakelijk). Cruciaal is goed werkende verkeersdrempels, waardoor auto's gedwongen worden stapvoets te rijden. Zowel ten hoogte van waar het fietspad rechtdoor gaat richting de fietstunnel als ten hoogte van de connexxion gebouw en de bakker.
Indien het mogelijk is om ergens ondergronds parkeren te faciliteren, dan zou dat fantastisch zijn, aangezien dit de verkeersdruk op de spoorwegovergang / kleine spoorbomen aanzienlijk zal verminderen. Parkeergarage misschien onder een nieuw te realiseren park op de busremise (central park?)?
Er zou aan de Oosterpleinzijde vh station weer een zebrapad moeten komen voor overstekende voetgangers. Deze is jaren terug verdwenen. Auto's dienen wel te stoppen voor fietsers, maar als voetganger moet je het maar uitzoeken hoe je tussen de auto's doorkomt of hopen dat er iemand is die zo vriendelijk is te stoppen. Zeker in de spits is dit regelmatig problematisch.
Er zou aan de Oosterpleinzijde vh station weer een zebrapad moeten komen voor overstekende voetgangers.
Deze is jaren terug verdwenen. Auto's dienen wel te stoppen voor fietsers, maar als voetganger moet je het maar uitzoeken hoe je tussen de auto's doorkomt of hopen dat er iemand is die zo vriendelijk is te stoppen.
Zeker in de spits is dit regelmatig problematisch.
Wat zou het fijn zijn als je op de noorderweg tussen het station en de kleine spoorbomen in beide richtingen een combi fietsvoetpad hebt zonder stoeprand erin. Nu word ik regelmatig door fietsers gepasseerd vanaf de kleine spoorbonen ri station, die niet door hebben dat daar geen ruimte voor is. De stoep aan de andere kant vraagt sowieso om aandacht (totaal scheefgezakt)
Wat zou het fijn zijn als je op de noorderweg tussen het station en de kleine spoorbomen in beide richtingen een combi fietsvoetpad hebt zonder stoeprand erin.
Nu word ik regelmatig door fietsers gepasseerd vanaf de kleine spoorbonen ri station, die niet door hebben dat daar geen ruimte voor is.
De stoep aan de andere kant vraagt sowieso om aandacht (totaal scheefgezakt)
Met het afsluiten van de kleine spoorbomen voor autoverkeer is de verwachting dat bij het oostesppoorplein ook de druk van het doorgaand auto verkeer zal afnemen. Dit betekend dat er meer ruimte moet komen voor langzaamverkeer. Door het gerbuik van de fiets in het voor en natransport naar het NS station te stimuleren door betere fietsparkeer voorzieningen en deelfetsen zal het aandeel fiets op deze plek alleen maar toenemen. Verkeersveiligheid: Maak een aparte kiss en ride stook (bv langs zuiderweg) en verbied het (kort)parkeren langs het oosterspoorplein (kleine drift). Richt het gebied fietsvriendelijk in (bv Fietsstraat op de kleine drift).
Met het afsluiten van de kleine spoorbomen voor autoverkeer is de verwachting dat bij het oostesppoorplein ook de druk van het doorgaand auto verkeer zal afnemen. Dit betekend dat er meer ruimte moet komen voor langzaamverkeer. Door het gerbuik van de fiets in het voor en natransport naar het NS station te stimuleren door betere fietsparkeer voorzieningen en deelfetsen zal het aandeel fiets op deze plek alleen maar toenemen.
Verkeersveiligheid: Maak een aparte kiss en ride stook (bv langs zuiderweg) en verbied het (kort)parkeren langs het oosterspoorplein (kleine drift). Richt het gebied fietsvriendelijk in (bv Fietsstraat op de kleine drift).
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.