2. Park

Voor het Toekomstbeeld Bruisend Hart zijn drie varianten door de gemeente opgesteld. Twee buurtbewoners hebben ook voorstellen gedaan voor een nieuwe invulling van Bruisend Hart, deze vierde variant is ook toegevoegd. De bebouwing is als zoeklocaties aangegeven. In alle varianten is er sprake van sloop en nieuwbouw. Er komen hier nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen. De verdere uitwerking vindt na het vaststellen van het Toekomstbeeld plaats, in een stedenbouwkundig plan. Hieronder worden de varianten uitgelegd. De gemeente is benieuwd naar uw mening over alle varianten.

Uitleg kleuren op de plaatjes
Grijs = geeft aan waar bebouwing gaat komen.
Oranje = geeft de openbare ruimte aan, zoals de stoep, fietspad, plein, etc.
Groen = geeft aan waar planten, bomen en ander groen komen.
 

In deze variant wordt het gebied een parkachtige omgeving, die van het station tot aan de Larenseweg en Zuiderweg loopt. De vorm die het plein nu heeft verdwijnt. Nieuwe gebouwen worden verspreid in dit park geplaatst. Er is veel ruimte voor vergroening en ontmoeting.

Ook krijgen voetgangers en fietsers veel ruimte.

Aandachtspunten

  • Het park is minder overzichtelijk door de verspreide bebouwing. Het is lastiger om de parkruimte sociaal veilig te maken, vooral in de avond en nacht.
  • Het vraagt aandacht om de nieuwe bebouwing op de begane grond aan alle zijden goed aan te laten sluiten op de openbare ruimte. Ook de ingang van bergingen, fietsenstallingen of installatieruimtes komen uit in de openbare ruimte.
  • De nieuwe, vrijstaande bebouwing sluit minder goed aan bij de bestaande omliggende bebouwing.

Knip voor autoverkeer
De gemeente wil graag een knip maken voor het autoverkeer op het Oosterspoorplein. Dit betekent dat de Kleine Drift langs het Oosterspoorplein, tussen de Larenseweg en de Zuiderweg, wordt afgesloten voor autoverkeer. Wel blijft het Oosterspoorplein toegankelijk voor nood- en hulpdiensten. Zo is er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook wordt hierdoor de veiligheid voor fietsers en voetgangers verbeterd en sluipverkeer voorkomen. Iemand afzetten met de auto langs het Oosterspoorplein blijft ook mogelijk, op een Kiss & Ride aan beide zijden van het plein.

Verkeer dat de wijk of het station niet als bestemming heeft, blijft door de knip op het Oosterspoorplein over de ring en hoofdwegen rijden. Het uitgangspunt is dat de wijk bereikbaar blijft voor bewoners en bestemmingsverkeer.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.